Det grafiske modstykke til et navn

Et våbenskjold eller et våben er det grafiske modstykke til et navn, og ligesom det ikke er ligegyldigt hvordan et navn staves, er det heller ikke tilfældigt hvorledes et våben er designet. Det følger nemlig en mængde regler, som udspringer fra middelalderen og som skal overholdes, for at våbenet skal være korrekt – og man vil naturligvis anvende et korrekt våben på sit brevhovede eller i signetringen. Et forkert udført våben ser ’uægte’ ud, og sender et uheldigt signal om bæreren. Et våben indgraveret i familiens fineste sølvfad er ikke nødvendigvis god heraldik. Ikke sjældent har gravøren anvendt udenlandske elementer, eller sammensat elementer i forskellige stilarter. Man møder af og til argumentet, at det ’alligevel kun er meget få mennesker, som kan se at noget er galt’. Men det svarer til at offentliggøre en fransk tekst fuld af fejl med den undskyldning at ’det alligevel kun er få, som taler fransk’.

Hvor kan man få tegnet sit våben?

Det gælder om at finde nogen, som både har forstand på heraldik og kan tegne og male med en vis ’appel’. Man bør fortælle vedkommende hvordan man ønsker sit våben fremstillet, men hvis dette ikke er foreneligt med korrekt heraldik eller grafisk fornuft, vil den pågældende våbentegner protestere. Det bør man lytte til. Her præsenteres fire heraldiske tegnere – eller malere – , som påtager sig at udføre våbener for kunder. Der findes andre, så dette skal blot ses som et udvalg.

Ronny Andersen

Ronny Andersen er kongelig våbenmaler. Han har bl.a. tegnet de nye våbener i Danmarks Adelsårbog (desværre uden de tilhørende adelsstandskroner, men det lå ikke i opgaven). I modsætning til hjelmtegn og skjoldholdere, skal figurerne inde i skjoldet være stilistiske og kun begrænset plastiske; de må ikke gengives naturalistisk eller f.eks. skråt fra siden. Ronny Andersen har evnen til at udfolde sig på trods af disse begrænsninger, således at grafikken i hans våbenskjolde er entydig og attraktiv. Det er navnlig en udfordring, når det gælder skjolde med adskillige, mindre felter eller figurer af tvivlsom karakter. Ronny Andersen mestrer det.
Se mere her

Sigvard Mahler Dam

Denne heraldiker er ikke kedelig. Hans våbener giver mindelse om den enkle, kække skotske heraldik, der af mange anses for at være så original. Dams våbener er også tæt på Storcks middelaldervåbener, men desuden leger Dam ofte med løvværket på en måde som genkendes fra heraldikken i det engelske College of Arms. Til gengæld er der er langt til de tamme, fantasiløse ’sølvfadsgraveringer’, så hans våbenkunst kan måske være spildt på mere rigide kunder, der føler sig bundne af én bestemt gengivelse.

Henrik Holstein

Den sidste våbentegner, som skal omtales, er Henrik Holstein. Da han også er nærværende artikels forfatter, skal han ikke anmeldes yderligere her. Blot skal nævnes at Holstein tegner våbenet ind på en computer med en computerpen - den digitale form betyder at våbenet let kan modificeres eller skilles ad og anvendes i forskellige sammenhænge. Holstein leverer således våbenet trykt – ikke håndmalet.

Her kan du gratis downloade dit våbenskjold

Du kan gemme filerne som png ved at højreklikke og trykke "Gem billede som" Ønsker du filen i vector format bedes du kontakte foreningen på info@adelsforeningen.dk

Våbenerne er konverteret til vektorgrafik efter originaler i Danmarks Adelsaarbog udført af kongelig våbenmaler Ronny Andersen (www.arsheraldica.dk)